KIR AĞASI
PAYİTAHTTA BİR ÖMÜR
TRAFİK SİGORTASINA YETKİ BELGESİ ESNAF ÇÖZÜMÜ
Konya’da etliekmek savaşları-2
SURİYE’YE “OSMANLI YÖNETİM MODELİ” LAZIMDIR.
HRİSTİYAN BİR KOMŞUN NAMAZ KILSA NE DERSİN?
Laiklerin gücü nereden geliyor?
Bitcoin altına rakip olabilir mi?
HAK AŞIĞI AHMED-İ KUDDÛSİ
Yeni Bir Yıla
“Ver Korkuyu” Değil; “Ver Coşkuyu”
DOĞAL ŞİFA KAYNAĞI: YEŞİL ÇAY
İNGİLİZLER VE HİNDİSTAN’IN KARANLIK TARİHİ
SULTAN VAHDETTİN’İN MEZARI TÜRKİYE’YE GETİRİLSİN
Oynamak İstemeyenler Varsa İsteyenler Oynasın
ALMANYA’DA TÜRK OLMAK -2-
Futbolun Yazılı Olmayan Kuralı…
SURİYE’NİN BÖLÜNMESİ
Alfa Romeo Junior
KONYALISIN ETLİEKMEK
Hz. Yusuf ile Mısır Aziz'inin eşi Züleyha (Zeliha) arasında geçen Yusuf'u Züleyha hikâyesi Mısır menşeli bir hikâyedir. Geçen hafta bahsettiğimiz Leyla ile Mecnun hikayesi gibi görünürde mecazi bir aşk hikayesidir. Ancak hakiki/ilahi aşka geçiş olarak çokça kullanılagelmiştir. Türk tasavvuf tarihinde bu ve benzeri konu ve şahsiyetleri çokça görmekteyiz. Her biri için onlarca menkıbe anlatılır. Bu türde öne çıkan ve her biri için kayda değer pek çok şey anlatılabilecek isimleri şöyle sıralayabiliriz: Hallac-ı Mansur, Beyazıd-ı Bestami, Cüneyd-i Bağdâdî, İbrahim b. Edhem, el-Busirî, Ömer İbnu'l-Farıd, Muhyiddin İbn Arabî. Bütün bu şahsiyetlerin hayatlarını okuyan düşüncelerinden istifade eden Mevlana, Ahmet Yesevi, Yunus Emre, Hacı Bektaş-i Veli, Hacı Bayram Veli, Eşref Oğlu Rûmî gibi klasik dönem Türk şahsiyetlerinin yanı sıra Necip Fazıl Kısakürek, Sezai Karakoç gibi modern dönem Türk şahsiyetler birbirinden güzel çalışmalar eserler ortaya koymuşlardır.
Her birimizin çocukluk yıllarında zevkle okuduğu veya dinlediği Battal Gazi destanına konu olan ve Türkler arasında Battal Gazi olarak tanınan kişi, VIII. Yüzyılda Emevilerin Hıristiyanlarla yaptıkları savaşlarda büyük kahramanlıklar göstermiş Abdullah adlı bir Arap savaşçıdır. Kahramanlığından dolayı Arapçada "Battal” yani "Kahraman” denmiştir. Türklerin Müslüman olmalarından sonra Battal Gazi destan tipi Türkleştirilmiştir. XII ve XIII. Yüzyıllarda Battal-name adı ile nesirleştirilmiştir. Arap, Fars ve Türklerin X-XX. Yüzyıllar arasında oluşturdukları ortak İslam kültürün bir parçası olarak Orta Asya'da yaşayan Türk gruplar arasında da yayılmıştır.
Esasen bir Afganistan göçmeni olan çeşitli tarihlerde Kahire, İstanbul, Paris gibi birçok yerde bulunan Cemaleddin Afgani, buralarda ses getiren eylem ve söylemlerde bulunmuştur. İslam ülkelerini her türlü sömürge ve işgale karşı direnişe çağıran ve bunun da ancak aralarında birlik oluşturmalarıyla gerçekleşebileceğini söyleyen ve aksiyoner bir kişiliğe sahip Afgânî'nin, İstanbul'da bulunduğu sıralarda yaptığı periyodik sohbetlere Mehmet Emin Yurdakul, Yusuf Akçura, Ahmet Ağaoğlu, Mehmet Akif, Ahmed Hamdi Akseki, Said Nursi, Seyyid Bey ve Şemseddin Günaltay gibi farklı yelpazelerdeki şahsiyetler katılmıştır.
Seyit Kutup, Muhammed Kutup, Hasan el-Benna ve Said Havva gibi eserlerinde daha çok İslamî mesajlar veren şahsiyetlerin eserleri Türkçeye tercüme edilmiş ve bu vesileyle Türk kamuoyu tarafından tanınmışlardır. Ancak ne yazık ki kimi "Anadolu kültürü ve anlayışı” na ters düşen fikirler ileri süren Arap asıllı şahsiyetler de tanınmış ve düşüncelerinden etkilenilmiştir.
Sosyolojinin kurucusu olarak adlandırılan Mukaddime adlı eseriyle tanınan İbn Haldun, 1988'de kendisine Nobel Edebiyat Ödülü verilen Mısırlı romancı Necip Mahfuz, birçok romanı Türkçeye tercüme edilen Emin Maluf ve romantik kişiliğiyle gönüllere hitap eden Cubran Halil Cubran ve daha birçok şahsiyet Arap asıllı olup eserleriyle ve fikirleriyle Türk kültüründe olumlu veya olumsuz izler bırakmışlardır.
Müslümanların ilk kıblesi Mescid-i Aksa'nın bulunduğu Kudüs ve Filistin, aralarında Türkiye'nin de bulunduğu Müslüman toplumların ilgi odağı olmuştur. Böylesi önemli bir yerin İsrail işgali altında bulunmasından rahatsız olan Necip Fazıl Kısakürek, Sezai Karakoç, Nuri Pakdil ve Cahit Zarifoğlu gibi şair ve yazarlar tepkilerini şiirlerine dökmüşlerdir.
HAK AŞIĞI AHMED-İ KUDDÛSİ
ÖZGÜRLÜĞE SELAM SURİYE
ŞEB-İ ARÛS YOKSA ŞEB-İ URS MU?
DÜNYA EDEBİYATLARINDA KÖY VE KÖYLÜ İNSAN
DÜNYA EDEBİYATLARINDA ŞEHİR VE ŞEHİRLİ İNSAN
Ebu’l-Ala el-Ma’arri’nin Risaletu’l-gufran Adlı Eseri
ABDULHAK HAMİD VE MAKBER ADLI ŞİİRİ
MUTLU OLMAK MI YOKSA HUZURLU OLMAK MI?
MEHMET ÂKİF’TE GURBET TEMASI 2
MEHMET ÂKİF’TE GURBET TEMASI 1