KIR AĞASI
PAYİTAHTTA BİR ÖMÜR
TRAFİK SİGORTASINA YETKİ BELGESİ ESNAF ÇÖZÜMÜ
Konya’da etliekmek savaşları-2
SURİYE’YE “OSMANLI YÖNETİM MODELİ” LAZIMDIR.
HRİSTİYAN BİR KOMŞUN NAMAZ KILSA NE DERSİN?
Laiklerin gücü nereden geliyor?
Bitcoin altına rakip olabilir mi?
HAK AŞIĞI AHMED-İ KUDDÛSİ
Yeni Bir Yıla
“Ver Korkuyu” Değil; “Ver Coşkuyu”
DOĞAL ŞİFA KAYNAĞI: YEŞİL ÇAY
İNGİLİZLER VE HİNDİSTAN’IN KARANLIK TARİHİ
SULTAN VAHDETTİN’İN MEZARI TÜRKİYE’YE GETİRİLSİN
Oynamak İstemeyenler Varsa İsteyenler Oynasın
ALMANYA’DA TÜRK OLMAK -2-
Futbolun Yazılı Olmayan Kuralı…
SURİYE’NİN BÖLÜNMESİ
Alfa Romeo Junior
KONYALISIN ETLİEKMEK
İçinde bulunduğumuz şu günlerde bütün yönleriyle yaşadığımız sonbahar mevsimi için "Hazan” ifadesi çokça kullanılır. Bu mevsimde doğanın canlılığını yitirmesi üzerinden insanın herhangi bir sıkıntıyla karşı karşıya kaldığında yaşadığı hüzünle eşleştirilmiştir. Söylenen sözlerin daha anlamlı ve ritmik olabilmesi için çokça tercih edilen "Hazan” ve "Hüzün” kelimeleri güçlü bir armoni ve ahenk oluşturmaktadır. Adeta ikiz kardeş gibidirler.
Bildiğiniz gibi her şey zıddıyla kaimdir. Kötü, iyinin varlığı veya tersi iyi, kötünün varlığı sayesinde anlaşılır, idrak edilir. Aynı şekilde hazan sayesinde baharın varlığı ve değeri anlaşılır.
İki kelimenin etimolojisini yaparsak şöyle bir tablo ortaya çıkar: Hazan kelimesi, aslen sonbahar anlamında Farsça kökenli bir kelimedir. Hazanın ha harfi noktalıdır. Oysa hüzün kelimesi aslen Arapça olup hüznün h harfi noktasızdır.
Bu iki kelime, şairlerin büyülü ve etkileyici şiirler söylemesinde, adeta kelimelerle dans etmesinde önemli birer işlev görürler. Klasik edebiyatımızda bu konu dizelere taşınmış; hatta Divan Edebiyatında hazanı konu edinen şiirler için "Hazaniye” şeklinde bir terim oluşturulmuştur. Baharı konu edinen şiirler için söylenen "Bahariye” nin karşıtıdır. Bu türde şiir söyleyenlerin başında Baki ve Ahmet Paşa gibi şairler gelmektedir. Örnek olarak Baki'nin şu beytini verebiliriz: Eşcâr-ı bağ hırka-i tecrîde girdiler / Bâd-ı hazân el aldı çemende çenârdan?
Kanuni dönemi şairi olan Baki'nin ne yazık ki günümüz kuşağının anlayamadığı Osmanlıca Türkçesiyle yazılmış. Günümüz Türkçesine tercüme etmemiz gerekiyor. "Bahçedeki ağaçlar tecrit hırkasını giydiler (yapraklarını döküp adeta her şeyden soyutlandılar) / Çınar ve çimenin yerini hazan rüzgârı/yeli aldı.
Modern dönem edebiyatımızda manzum ve mensur metinlerde daha çok hüzün içerikli konularda bu iki kelime birlikte zikredilmiştir. Bu kısa köşe yazımızda detaylarına inemeyeceğimiz için sadece bir fikir vermek adına bazı genel bilgiler vermek istiyorum. Mehmet Rauf'un Eylül adlı romanı, adı üzerinde hazan mevsiminin gereği olarak aşkta yaşayan hüzün ve dramları anlatır. Reşat Nuri Güntekin'in Yaprak Dökümü adlı eseri yine adı üzerinde hazan mevsiminin doğal bir görünümü olan "yaprakların dökülmesi” üç kuşak bir ailenin hüzün dolu hayatını konu edinir.
İstiklal şairimiz Mehmet Akif Ersoy, ülkenin içinde bulunduğu sıkıntıları hazana benzetir. Bülbül adlı şiirinde bu kelimeyi çokça kullanır: Asırlar var ki, aydınlık nedir, hiç bilmez âfâkım! / Tesellîden nasîbim yok, hazân ağlar bahârımda;
Yahya Kemal Beyatlı, Hazan Bahçeleri adlı şiirinde "Kalbim yine üzgün, seni andım ta derinden. Geçtim yine dün eski hazan bahçelerinden.” Hüseyin Rahmi Gürpınar, Hazan Bülbülü; Ayşe Kulin, Hazan; Gani Türk, Hazan Kıyısında Aşk adlı eserlerindeki hâkim duygu hazan ve hüzündür. Öyle ki bu, eserlerinin adlarına da yansımıştır.
Genelde şiirlerden bestelenen şarkı sözlerinde de hazan kelimesine rastlamaktayız. Mesela Şekip Ayhan Özışık'ın "Yine hazan mevsimi geldi. Yine yapraklar rüzgârların peşi sıra gidecek. Yine deli gönlüm, yine bu mevsimde hüsranını yalnız çekecek.” Sezen Aksu'nun seslendirdiği şu şarkı sözünde de hazan ve hüzün vardır: "Yoruldum alınmaktan kırılmaktan/yıllar yılı peşinde kovuldum cennetten cehennemden/ öldüm öldüm dirildim içimde/ içimde sen her su veren ele/bende hazan, bende hüzün, dert bende.
Hazanlarınızın en kısa zamanda baharlara dönüşmesi dileğimle.
HAK AŞIĞI AHMED-İ KUDDÛSİ
ÖZGÜRLÜĞE SELAM SURİYE
ŞEB-İ ARÛS YOKSA ŞEB-İ URS MU?
DÜNYA EDEBİYATLARINDA KÖY VE KÖYLÜ İNSAN
DÜNYA EDEBİYATLARINDA ŞEHİR VE ŞEHİRLİ İNSAN
Ebu’l-Ala el-Ma’arri’nin Risaletu’l-gufran Adlı Eseri
ABDULHAK HAMİD VE MAKBER ADLI ŞİİRİ
MUTLU OLMAK MI YOKSA HUZURLU OLMAK MI?
MEHMET ÂKİF’TE GURBET TEMASI 2
MEHMET ÂKİF’TE GURBET TEMASI 1