ŞARA-MAZLUM ABDİ ANLAŞMASI VE AKLA TAKILAN SORULAR
SANA DÜN ALAADDİN TEPESİNDEN BAKTIM AZİZ KONYA
Yusuf Tekin’in mücadelesi
BUHARİ KIZ ANADOLU İMAM HATİP LİSESİ’NDE İFTAR
KUR’AN-I KERİM’İ OKUYUP, ANLAYIP, HÜKÜMLERİNE UYGUN YAŞAMALIYIZ
Altın ekonomik belirsizliklere karşı koruma kalkanı olabilir
AH! YETSİN..
Kim neden bir suçlu arıyor?
Neyi Çekiyorsunuz? (Rezonans-Çekim Yasası)
Konyaspor’da Kötüye Gidiş Sürüyor
Kadın Çiçek Değil, Kadındır
Ramazan’da Sağlıklı Beslenme Önerileri
TERÖR VE TERÖRİZM
ÇUMRA KARKIN’DA TANDIR EKMEĞİNİN SICAK YOLCULUĞU
KIZILDERELİ KATLİAMI
Acı nedir bilir misiniz?
Honda Civic Yenilendi
Futbol hatalar oyunu derken bunu kastetmemiştik
TRAFİK SİGORTASINA YETKİ BELGESİ ESNAF ÇÖZÜMÜ
SULTAN VAHDETTİN’İN MEZARI TÜRKİYE’YE GETİRİLSİN
İçinde bulunduğumuz şu günlerde bütün yönleriyle yaşadığımız sonbahar mevsimi için "Hazan” ifadesi çokça kullanılır. Bu mevsimde doğanın canlılığını yitirmesi üzerinden insanın herhangi bir sıkıntıyla karşı karşıya kaldığında yaşadığı hüzünle eşleştirilmiştir. Söylenen sözlerin daha anlamlı ve ritmik olabilmesi için çokça tercih edilen "Hazan” ve "Hüzün” kelimeleri güçlü bir armoni ve ahenk oluşturmaktadır. Adeta ikiz kardeş gibidirler.
Bildiğiniz gibi her şey zıddıyla kaimdir. Kötü, iyinin varlığı veya tersi iyi, kötünün varlığı sayesinde anlaşılır, idrak edilir. Aynı şekilde hazan sayesinde baharın varlığı ve değeri anlaşılır.
İki kelimenin etimolojisini yaparsak şöyle bir tablo ortaya çıkar: Hazan kelimesi, aslen sonbahar anlamında Farsça kökenli bir kelimedir. Hazanın ha harfi noktalıdır. Oysa hüzün kelimesi aslen Arapça olup hüznün h harfi noktasızdır.
Bu iki kelime, şairlerin büyülü ve etkileyici şiirler söylemesinde, adeta kelimelerle dans etmesinde önemli birer işlev görürler. Klasik edebiyatımızda bu konu dizelere taşınmış; hatta Divan Edebiyatında hazanı konu edinen şiirler için "Hazaniye” şeklinde bir terim oluşturulmuştur. Baharı konu edinen şiirler için söylenen "Bahariye” nin karşıtıdır. Bu türde şiir söyleyenlerin başında Baki ve Ahmet Paşa gibi şairler gelmektedir. Örnek olarak Baki'nin şu beytini verebiliriz: Eşcâr-ı bağ hırka-i tecrîde girdiler / Bâd-ı hazân el aldı çemende çenârdan?
Kanuni dönemi şairi olan Baki'nin ne yazık ki günümüz kuşağının anlayamadığı Osmanlıca Türkçesiyle yazılmış. Günümüz Türkçesine tercüme etmemiz gerekiyor. "Bahçedeki ağaçlar tecrit hırkasını giydiler (yapraklarını döküp adeta her şeyden soyutlandılar) / Çınar ve çimenin yerini hazan rüzgârı/yeli aldı.
Modern dönem edebiyatımızda manzum ve mensur metinlerde daha çok hüzün içerikli konularda bu iki kelime birlikte zikredilmiştir. Bu kısa köşe yazımızda detaylarına inemeyeceğimiz için sadece bir fikir vermek adına bazı genel bilgiler vermek istiyorum. Mehmet Rauf'un Eylül adlı romanı, adı üzerinde hazan mevsiminin gereği olarak aşkta yaşayan hüzün ve dramları anlatır. Reşat Nuri Güntekin'in Yaprak Dökümü adlı eseri yine adı üzerinde hazan mevsiminin doğal bir görünümü olan "yaprakların dökülmesi” üç kuşak bir ailenin hüzün dolu hayatını konu edinir.
İstiklal şairimiz Mehmet Akif Ersoy, ülkenin içinde bulunduğu sıkıntıları hazana benzetir. Bülbül adlı şiirinde bu kelimeyi çokça kullanır: Asırlar var ki, aydınlık nedir, hiç bilmez âfâkım! / Tesellîden nasîbim yok, hazân ağlar bahârımda;
Yahya Kemal Beyatlı, Hazan Bahçeleri adlı şiirinde "Kalbim yine üzgün, seni andım ta derinden. Geçtim yine dün eski hazan bahçelerinden.” Hüseyin Rahmi Gürpınar, Hazan Bülbülü; Ayşe Kulin, Hazan; Gani Türk, Hazan Kıyısında Aşk adlı eserlerindeki hâkim duygu hazan ve hüzündür. Öyle ki bu, eserlerinin adlarına da yansımıştır.
Genelde şiirlerden bestelenen şarkı sözlerinde de hazan kelimesine rastlamaktayız. Mesela Şekip Ayhan Özışık'ın "Yine hazan mevsimi geldi. Yine yapraklar rüzgârların peşi sıra gidecek. Yine deli gönlüm, yine bu mevsimde hüsranını yalnız çekecek.” Sezen Aksu'nun seslendirdiği şu şarkı sözünde de hazan ve hüzün vardır: "Yoruldum alınmaktan kırılmaktan/yıllar yılı peşinde kovuldum cennetten cehennemden/ öldüm öldüm dirildim içimde/ içimde sen her su veren ele/bende hazan, bende hüzün, dert bende.
Hazanlarınızın en kısa zamanda baharlara dönüşmesi dileğimle.
SANA DÜN ALAADDİN TEPESİNDEN BAKTIM AZİZ KONYA
SURİYEYİ BEKLEYEN TEHLİKELER
MODERN ARAP EDEBİYATÇILARININ TÜRKİYE VE TÜRKLERE BAKIŞI 3
ARAP EDEBİYATÇILARININ TÜRKİYE VE TÜRKLERE BAKIŞI 2
MODERN DÖNEM ARAP EDEBİYATÇILARININ TÜRKİYE VE TÜRKLERE BAKIŞI 1
AHLAKI DİNDEN AYRI DÜŞÜNEBİLİR MİYİZ?
KENDİSİNE NOBEL EDEBİYAT ÖDÜLÜ VERİLEN İLK “MÜSLÜMAN” YAZAR NECİP MAHFUZDA DİN VE BİLİM İLİŞKİSİ
2024’Ü GERİDE BIRAKIRKEN
HAK AŞIĞI AHMED-İ KUDDÛSİ
ÖZGÜRLÜĞE SELAM SURİYE