KIR AĞASI
PAYİTAHTTA BİR ÖMÜR
TRAFİK SİGORTASINA YETKİ BELGESİ ESNAF ÇÖZÜMÜ
Konya’da etliekmek savaşları-2
SURİYE’YE “OSMANLI YÖNETİM MODELİ” LAZIMDIR.
HRİSTİYAN BİR KOMŞUN NAMAZ KILSA NE DERSİN?
Laiklerin gücü nereden geliyor?
Bitcoin altına rakip olabilir mi?
HAK AŞIĞI AHMED-İ KUDDÛSİ
Yeni Bir Yıla
“Ver Korkuyu” Değil; “Ver Coşkuyu”
DOĞAL ŞİFA KAYNAĞI: YEŞİL ÇAY
İNGİLİZLER VE HİNDİSTAN’IN KARANLIK TARİHİ
SULTAN VAHDETTİN’İN MEZARI TÜRKİYE’YE GETİRİLSİN
Oynamak İstemeyenler Varsa İsteyenler Oynasın
ALMANYA’DA TÜRK OLMAK -2-
Futbolun Yazılı Olmayan Kuralı…
SURİYE’NİN BÖLÜNMESİ
Alfa Romeo Junior
KONYALISIN ETLİEKMEK
Değerli Yeni Konya okurları, kısa bir süre önce başladığımız haftalık köşe yazılarımızda mesleki birikimimizi ve edindiğimiz hayat tecrübelerini sade bir dille sizlere sunmayı hedefledik. Ayrıca kimi zaman güncel konulardaki fikirlerimizi sizlerle paylaşarak bir çeşnilik oluşturmanın güzel olacağını düşünüyorum. Bugün son günlerde tüm yurtta bunaltıcı etkisini sürdüren ve yavaş yavaş azalmakta olan sıcaklar üzerine bir şeyler ifade etmek istiyorum.
Öncelikle Arapça orijinli "Eyyam” ve "Bahur” kelimelerinin Farsça terkip usulüne uygun olarak bir araya getirilen Eski Türkçe (Osmanlıca) kulağa hoş gelen "Eyyam-ı Bahur” ifadesinin anlamını verelim. "Eyyam”, gün anlamında "yevm” kelimesinin çoğulu olup karşılığı günlerdir. "Bahur” ise sıcak, Tütsü, sıcak bastırdığında topraktan çıkan buhar anlamlarına gelir.
Bugün kültürel boyutta ve sınırlı seviyede etkili olan yıldız falı gibi gelenekler, Orta Çağ öncesi dönemden başlayarak Yakın Çağ'a kadar pek çok insan -hatta devlet- için gündelik hayatın bir parçasıydı. Romalılar, Sirius yıldızıyla sıcak havaları ilişkilendiriyorlardı. Sirius'un içinde bulunduğu Büyük Köpek Takımyıldızı'ndan dolayı da Sirius'a da Köpek Yıldızı diyorlardı. Sirius yaz aylarında Güneş ile birlikte doğar ve batar. Özellikle 23 Temmuz'da Güneş'le kavuşumdaydı ve yıldız çok parlak olduğundan, eski Romalılar onun aslında ısı yaydığına ve Güneş'in sıcaklığına katkıda bulunduğuna, bu da uzun süren boğucu havanın nedeni olduğuna inanıyorlardı. Sirius'un görüldüğü tarihlerde kahverengi köpekleri kurban ederek Sirius'u hoşnut etmeye çalışırlardı. Bu zaman dilimini "diēs caniculārēs” veya "köpek günleri” olarak adlandırdılar.
Antik Roma kültüründe eyyamıbahur günleri 24 Temmuz-24 Ağustos günleri olarak kabul edilirdi. Bu tarihler Alman, Fransız ve İtalyan kültürlerinde geçerlidir. Türk kültüründe bu tarih temmuz sonuyla ağustos ortaları arasındaki günler olarak kabul edilmektedir. Dünyada her iki yarımkürede de yaşanır. Bizim de içinde olduğumuz Kuzey yarımkürede, temmuz ve eylül arasında; Güney yarımkürede ise ocak ve mart arasında yaşanıyor.
İngilizlerin Dogdays veya Almanların Hundstage olarak adlandırdığı günlere, yıldızlardan uzak ve Şarki bir tanımlama ile eyyam-ı bahur dendi.
Bu tabir yeni bir tabir değildir. Geçmiş tarihi kayıtlara baktığımızda bu tabirin yıllar önce de kullanıldığını görmekteyiz. Akdeniz ve Ege'deki Osmanlı vilayet salnamelerinde Örneğin Salname-i Vilayet-i Aydın'ın (Aydın Vilayet Yıllığı) 7-10'uncu sayfalarına göz gezdirdiğimizde "Evvel-i Eyyâm-ı Bahûr (aşırı sıcak günlerin öncesi)" ve "Âhir-i Eyyâm-ı Bahûr (aşırı sıcak günlerin sonrası)" gibi ifadelerle karşılaşmaktayız.
Bu tür aşırı sıcaklar ülkemizde çokça görülmediği için toplumumuz biraz yadırgadı. Ancak Ekvator'a yakın bölgede yer alan Mısır ve Suudi Arabistan'da bir süre kalan birisi olarak bu denli aşırı sıcakların yabancısı değilim. Kış mevsiminin neredeyse hiç yaşanmadığı bu bölgelerde yaz çok sıcak ve bunaltıcı geçmektedir. Klimasız bir evde oturmak neredeyse mümkün değildir. Biz Türkler olarak bulunduğumuz coğrafyadan dolayı Allah'a ne kadar şükretsek azdır. Ülkemizin yukarısında bulunan Kuzey Avrupa ve Kuzey Asya ülkeleri genelde soğuk ve güneşsiz bir iklime sahiptir. Ülkemizin aşağısında yer alan Ortadoğu ve Afrika ülkelerinde ise aşırı sıcakların hâkim olduğu neredeyse güneşsiz bir gün geçmeyen bir iklim hâkimdir. Böylesine güzel bir ülkenin kıymeti ancak belirttiğim coğrafya görüldükten sonra daha iyi anlaşılır diye düşünüyorum. Rabbim hep bu güzel ülkede yaşamayı nasip etsin.
Belki farklı bir yorum olacak bir başka bakış açımı da ifade etmek istiyorum. Dünya üzerinde yaşayanların kendi elleriyle katkı sundukları ve "küresel ısınma” olarak ifade edilen bu tablonun, Dünyanın sonunun geldiğine dair bir işaret midir? Adım adım yaklaştığımız Kıyamet öncesi bir tabloyu mu yaşıyoruz? Dünyanın gittikçe ısınmasını kâinatın sahibinin takdir ettiği kıyamet alametlerinden sayabilir miyiz? Bu konuyu gelecek yazımızda ele alalım inşallah. Kalın sağlıcakla.
HAK AŞIĞI AHMED-İ KUDDÛSİ
ÖZGÜRLÜĞE SELAM SURİYE
ŞEB-İ ARÛS YOKSA ŞEB-İ URS MU?
DÜNYA EDEBİYATLARINDA KÖY VE KÖYLÜ İNSAN
DÜNYA EDEBİYATLARINDA ŞEHİR VE ŞEHİRLİ İNSAN
Ebu’l-Ala el-Ma’arri’nin Risaletu’l-gufran Adlı Eseri
ABDULHAK HAMİD VE MAKBER ADLI ŞİİRİ
MUTLU OLMAK MI YOKSA HUZURLU OLMAK MI?
MEHMET ÂKİF’TE GURBET TEMASI 2
MEHMET ÂKİF’TE GURBET TEMASI 1