KIR AĞASI
PAYİTAHTTA BİR ÖMÜR
TRAFİK SİGORTASINA YETKİ BELGESİ ESNAF ÇÖZÜMÜ
Konya’da etliekmek savaşları-2
SURİYE’YE “OSMANLI YÖNETİM MODELİ” LAZIMDIR.
HRİSTİYAN BİR KOMŞUN NAMAZ KILSA NE DERSİN?
Laiklerin gücü nereden geliyor?
Bitcoin altına rakip olabilir mi?
HAK AŞIĞI AHMED-İ KUDDÛSİ
Yeni Bir Yıla
“Ver Korkuyu” Değil; “Ver Coşkuyu”
DOĞAL ŞİFA KAYNAĞI: YEŞİL ÇAY
İNGİLİZLER VE HİNDİSTAN’IN KARANLIK TARİHİ
SULTAN VAHDETTİN’İN MEZARI TÜRKİYE’YE GETİRİLSİN
Oynamak İstemeyenler Varsa İsteyenler Oynasın
ALMANYA’DA TÜRK OLMAK -2-
Futbolun Yazılı Olmayan Kuralı…
SURİYE’NİN BÖLÜNMESİ
Alfa Romeo Junior
KONYALISIN ETLİEKMEK
Çok yönlü bazı insanlar vardır ki bazen toplumlar sadece bir yönünü bilirler ve o yönle onu tanırlar. Oysaki o kişinin olumlu veya olumsuz başka özellikleri de vardır. Türk toplumunda daha çok yazdığı Fîzilâli'l-Kur'an adlı tefsir kitabıyla tanınan Seyyid Kutub'un edebiyatçı ve şairlik yönü çok bilinmez. Doğrusu bir Arap edebiyatı akademisyeni olarak ben de bu yönünü pek bilmiyordum. Ne yazık ki öğrencisi olduğumuz 80'li yıllarda savunduğu bazı düşünceler kimilerince "radikal” görülüp "sakıncalı” sayılıyordu. Okuduğumuz Arap edebiyatı tarihi kitaplarında onun ismine yer verilmiyordu. Böyle bir ortamda öğrenim gören biri olarak ister istemez etkilenmiştik. Ne yazık ki Arap toplumunda da benzer bir durum var. Arap edebiyatı kitaplarında ona yer verilmiyor.
Lisans dersi olarak verdiğim Modern Arap edebiyatı dersinde pek çok Arap şahsiyetini anlatıyorum. 1988 yılında kendisine Nobel edebiyatı ödülü verilen ilk "Müslüman” yazar Necîb Mahfûz'un toplumsal gerçekçi romanları üzerine doktora tezi yaparken yazarın bu alandaki ilk eseri olan el-Kahiretu'l-Cedîde/Yeni Kahire üzerine eleştiri kaleme aldığını görmüştüm. Bu zihnimde yer edinmişti. Daha sonraki yıllarda bir yerde bir şiirine rastladım. Gerçekten çok duygu yüklü bir şiirdi. Şiirsel kalite olarak ritmi ve derinliği yüksek bu şiir yüreğime hitap etmişti. Lisans öğrencilerine okuttuğum Modern Arap edebiyatı kitabımın ikinci baskısında ona da yer vermem gerektiğini düşündüm.
1906'da Mısır'da Asyut'a bağlı bir köyde dünyaya geldi. Kahire Daru'l-ʿulûm Fakültesi'nden mezun oldu. Bir süre el-Ahram gazetesinde çalışan Kutup, öğretmenlik ve sanat danışmanlığı görevlerinde bulundu.
1948-1951 yılları arasında Amerika'da eğitim programları alanında araştırma yaptı. 1940'lı yılların ikinci yarısına kadar süren fikir ve yazı hayatının ilk dönemindeki eserlerini çoğunlukla şiir, hikâye, roman, makale ve edebiyat eleştirileri teşkil eder. Daha sonra Seyyid Kutub'un fikrî hayatında yeni bir süreç başlamış, bu dönemde başta hocası Abbas Mahmûd el-Akkād olmak üzere Tâhâ Hüseyin, Muhammed Hüseyin Heykel, Tevfîk el-Hakîm ve Ahmed Emîn gibi Mısırlı aydınlarla birlikte Seyyid Kutub'un da dinî konulara ilgisi artmıştır.
1953 yılında istifa ederek İhvanu'l-Muslimîn teşkilatına katıldı. Davet biriminin başkanlığının yanı sıra 1953-1954 yılları arasında İhvanu'l-Muslimin Dergisi'nin yönetimini üstlendi. Bu dönemde Mısır'da başlatılan sekülerleşme faaliyetleri Kutub'un tepkisini çekmiş, başlangıçta desteklediği Hür Subaylar'ı sert bir dille eleştirmesine yol açmıştır
Edebiyat eleştirisi, şiir ve İslam düşüncesi alanlarında 29 eser geride bırakan Kutub'un Öne çıkan eserleri şunlardır: en-Nakdu'l-Edebî, Usûluhu ve Menahicuhu (araştırma), el-Medînetu'l-Meshûra (roman 1946), Eşvâk (roman 1947), eş-Şâti'u'l-Mechûl (şiir), Hulmu'l-Fecr (şiir), Kâfiletu'r-Rakîk (şiir). Onun Türkiye'de en çok bilinen eseri, "Fî Zilâli'l-Kur'ân” adlı tefsir kitabıdır. Bir edebiyatçı kimliğiyle Kur'an-ı Kerim'i edebi yaklaşımla yorumlamıştır.
Kutub'un şiirleri genellikle insan ve toplum merkezlidir. Şiirlerinde hiciv, medih, fahr gibi temalara yer vermediği gibi insanın cinsel dürtülerini harekete geçiren gazellerden de uzak durmuştur. Mersiye türü şiirlere de çok az yer vermiştir. Vatan sevgisi ve özlemi, insan tabiatı, doğa ve İslam toplumun çektiği sıkıntılar, zulme başkaldırı Seyyid Kutub'un şiirlerinde yer verdiği konuların başında gelmektedir.
İçinde bulunduğu çevreyi, ortamı çok iyi gözlemleyen Seyyid Kutub'un bizde Cahit Sıtki Tarancı'nın "Otuzbeş Yaş” şiirini andıran, ilerleyen yaşın getirdiği hüzünle karışık duygu yüklü şiirlerinden birine şu örneği verebiliriz:
Aşırı kederden dönemez durumda
Ne rüzgâr eski rüzgâr
Sesini içinde gizlemekte
Ne kuşlar eski namelerini söylemede
Bitkin ve perişan bir vaziyette
Ne insanlar eski umutlarında
Ümitsizlikler içinde
Hazana erdi ömrümüz ah!
Yaklaştı sonumuz eyvah!
HAK AŞIĞI AHMED-İ KUDDÛSİ
ÖZGÜRLÜĞE SELAM SURİYE
ŞEB-İ ARÛS YOKSA ŞEB-İ URS MU?
DÜNYA EDEBİYATLARINDA KÖY VE KÖYLÜ İNSAN
DÜNYA EDEBİYATLARINDA ŞEHİR VE ŞEHİRLİ İNSAN
Ebu’l-Ala el-Ma’arri’nin Risaletu’l-gufran Adlı Eseri
ABDULHAK HAMİD VE MAKBER ADLI ŞİİRİ
MUTLU OLMAK MI YOKSA HUZURLU OLMAK MI?
MEHMET ÂKİF’TE GURBET TEMASI 2
MEHMET ÂKİF’TE GURBET TEMASI 1