KIR AĞASI
PAYİTAHTTA BİR ÖMÜR
TRAFİK SİGORTASINA YETKİ BELGESİ ESNAF ÇÖZÜMÜ
Konya’da etliekmek savaşları-2
SURİYE’YE “OSMANLI YÖNETİM MODELİ” LAZIMDIR.
HRİSTİYAN BİR KOMŞUN NAMAZ KILSA NE DERSİN?
Laiklerin gücü nereden geliyor?
Bitcoin altına rakip olabilir mi?
HAK AŞIĞI AHMED-İ KUDDÛSİ
Yeni Bir Yıla
“Ver Korkuyu” Değil; “Ver Coşkuyu”
DOĞAL ŞİFA KAYNAĞI: YEŞİL ÇAY
İNGİLİZLER VE HİNDİSTAN’IN KARANLIK TARİHİ
SULTAN VAHDETTİN’İN MEZARI TÜRKİYE’YE GETİRİLSİN
Oynamak İstemeyenler Varsa İsteyenler Oynasın
ALMANYA’DA TÜRK OLMAK -2-
Futbolun Yazılı Olmayan Kuralı…
SURİYE’NİN BÖLÜNMESİ
Alfa Romeo Junior
KONYALISIN ETLİEKMEK
Diğer taraftan İstanbul'da Daru'l-funun (İstanbul Üniversitesi) da müderrislik yapmış aynı zamanda Meclis-i Mebusan da mebus / milletvekilliği yapmış Cemil Sıdki ez-Zehavi ve Ma'ruf er-Rusafi gibi Irak kökenli şairler Türkiye ve Türkleri birçok yönüyle şiirlerine taşımışlardır. Bu ve diğer Iraklı şairler Osmanlı Edebiyat-ı Cedîde akımından Ömer Seyfeddin ve Hüseyin Rahmi Gürpınar gibi Osmanlı hikâye ve roman yazarlarından etkilenmişlerdir. Maruf er-Rusafi, Türk edebiyatının usta kalemlerinden Recaizade Mahmut Ekrem ve Tevfik Fikret gibi edip ve şairlerin eserlerini okumuş, onların ele aldıkları konulardan etkilenmiş ve bunları Bağdat'a döndükten sonra kendi yazı ve şiirlerinden kullanmıştır. Nâmık Kemal'in Rüya adlı eserini Rivâyetü'r-rü'yâ adıyla Arapça'ya çevirmiştir.
Bu arada Türkiyeden çeşitli sebeplerle Mısır'a giden Osmanlı şeyhülislamı Mustafa Sabri Efendi, Muhammed Zahid Kevseri, İhsan Efendi, Mehmed Akif Ersoy gibi şahsiyetler orada uzun süre kalmışlar ve toplumla iç içe olmuşlardır. Buradaki topluma Osmanlı kültürünün aktarılmasında önemli rol oynamışlardır. Özellikle İstiklal şairimiz Mehmet Akif Ersoy'un Mısır'da kaldığı yıllarda Arapça olarak kaleme aldığı Zılal (Gölgeler) adlı eser, İslam ortak paydasındaki iki toplumun Türk ve Mısır toplumlarının buluşmasını sağlamıştır.
Modern Arap edebiyatında Türk kültürünün izleri burada ifade edemeyeceğimiz kadar çoktur. Yukarıda isimlerini zikrettiğimiz şairlerin yanı sıra pek çok romancı, romanlarında Türklerden ve Türk kültüründen bahsetmiştir. Bu son derece doğal bir durum. Çünkü Osmanlı Türkleri yaklaşık beş asır buralarda hükmetmiştir. Bir aktarımın ve etkilenmenin olması kaçınılmazdır. Ancak Osmanlı Türkleri, kesinlikle yöresel değerlere, kültüre ve dile karşı çıkmamış ve yok etmeye çalışmamıştır. Aksine etkilenmiştir. Oysa Fransızlar Cezayir ve Tunus gibi Kuzey Afrika ülkelerinde yarım asırlık kısa bir süre hâkimiyet kurmuşlar ve yöresel dil ve kültürü adeta yok edip kendi dillerini ve kültürlerini zorla empoze etmişlerdir.
Arap dünyasında modern dönemde ilk kadın uyanışının öncüsü ve ilk kadın Arap şair olarak bilinen Türk asıllı Aişe et-Teymuriyye, Arapça şiirlerin yanı sıra Şukûfe adlı Türkçe şiir kitabı kaleme almıştır. Yine Arap edebiyatında ilk romanı (Zeyneb) kaleme alan Muhammed Huseyn Heykel'in Türkiye'ye yaptığı bir ziyarette karşılaştığı bir tablo son derece ilginçtir. "Veledî /Oğlum” adlı eserinde, İstanbul'a geldiğinde Osmanlı Sultanlarının oturduğu Yıldız Sarayı binalarının kumar oynanan kulüp, otel ve lokanta haline getirildiğini görünce çok üzüldüğünü ifade eder.
HAK AŞIĞI AHMED-İ KUDDÛSİ
ÖZGÜRLÜĞE SELAM SURİYE
ŞEB-İ ARÛS YOKSA ŞEB-İ URS MU?
DÜNYA EDEBİYATLARINDA KÖY VE KÖYLÜ İNSAN
DÜNYA EDEBİYATLARINDA ŞEHİR VE ŞEHİRLİ İNSAN
Ebu’l-Ala el-Ma’arri’nin Risaletu’l-gufran Adlı Eseri
ABDULHAK HAMİD VE MAKBER ADLI ŞİİRİ
MUTLU OLMAK MI YOKSA HUZURLU OLMAK MI?
MEHMET ÂKİF’TE GURBET TEMASI 2
MEHMET ÂKİF’TE GURBET TEMASI 1