Kan Bağışı mı? Hacamat mı?

 

1988 yılında Konya'da Kan Merkezi'nde sağlık memuru olarak çalıştım.

İnsanların yakınları için kan arayışındaki çaresizliklerine bizzat şahit oldum.

Kendime söz verdim ve o zamandan beri sürekli kan bağışı yapıyorum.

Geçen hafta 55 yaşımda 55. Kan bağışımı yaptım.

55 sadece Kızılay Kan Merkezine yaptığım bağışlar.

55 dışında yakınlarıma karşılı olarak ve beyaz kan bağışları da var.

Kızılay'a bağışladığınız bir ünite kan 3 kişiye can oluyor.

Kızılay ormanında her bağış adına bir ağaç dikiyorlar.

10 bağışta bronz, 25 bağışta gümüş, 35 bağışta altın madalya, 45. Bağışta plaket veriyorlar ve (Allah muhtaç etmesin) Kızılay için VIP insan oluyorsunuz.

Kan bağışı sürecinde doktor kontrolünde bir dizi sağlık kontrollerinden geçiyorsunuz.

Kan bağışı zinciri tamamlanıp muhataba ulaştığımda siz küçük çaplı bir check-up tan geçmiş oluyorsunuz.

Kan bağışı ile yukarıda sayılan toplumsal faydaların yanında vücudun kan üretim merkezleri ve kan dolaşım sistemi tam bir tatbikat icra etmiş oluyor.

Peki, "Hacamat mı, kan bağışı mı?” sorusunun cevabı nedir?

Açık ve kesinlikle "kan bağışı” dır.

Hz. Peygamber (s.a.v.) döneminde kan transfüzyonu imkânı yoktu.

1818 James Blundell (Londra, kadın-doğum uzmanı) bir insandan diğerine kan transfüzyonu yapan ilk kişidir.

Hz. Peygamber (s.a.v.) döneminde kan transfüzyonu imkânı olsa dünyanın en değerli sıvısı olan kanı israf etmez mutlaka bağış yapardı.

İslam'da makasıd sabit vesail değişkendir.

Kanın ve kan üretim merkezlerinin yenilenmesi makasıd; hacamat/kan bağışı vesaildir.

Alternatif tıp adı altında hacamatın pazarlanmasına bir itirazım yok.

Ancak hacamatın "sünnet” diye pazarlanmasına karşıyım.

Bana göre; Hz. Muhammed (s.a.v.) günümüzde yaşasaydı hacamat yaptırarak kanı israf etmez (hacamat yaptıranlar 1 yıl kan bağışı yapamıyor) kan bağında bulunurdu.

Her akıl sahibi kan bağışı ve hacamatı birlikte değerlendirsin, artı ve eksisini iyi hesap etsin, kıyaslasın ve ona göre karar versin.

Çünkü fetanet sahibi Allah Resulü (s.a.v.) her meselede öyle yapardı.

Donate Blood? Cupping?

In 1988, I worked as a health officer at the Blood Center in Konya.

I have personally witnessed people's desperation in their search for blood for their loved ones.

I made a promise to myself and have been donating blood constantly ever since.

Last week, I donated my 55th blood at the age of 55.

55 is just the donations I made to the Red Crescent Blood Center.

Apart from 55, there are also white blood donations for my relatives.

One unit of blood you donate to the Red Crescent saves the lives of 3 people.

They plant a tree in the Kızılay forest for every donation.

They give you a bronze medal for 10 donations, a silver medal for 25 donations, a gold medal for 35 donations, a plaque for 45 donations, and (God forbid) you become a VIP person for the Red Crescent.

During the blood donation process, you undergo a series of health checks under the supervision of a doctor.

When the blood donation chain is completed and I reach the contact person, you go through a small check-up.

By donating blood, in addition to the social benefits listed above, the body's blood production centers and blood circulatory system are given a full exercise.

So, "Cupping or blood donation?" What is the answer to the question?

It is clearly and definitely "blood donation”.

Hz. There was no possibility of blood transfusion during the time of the Prophet (pbuh).

1818 James Blundell (London, obstetrician) is the first person to transfuse blood from one person to another.

Hz. If blood transfusion was possible during the time of the Prophet (pbuh), he would definitely donate blood, which is the most precious liquid in the world, without wasting it.

In Islam, the purpose is fixed and the means are variable.

The purpose of renewing blood and blood production centers; cupping/blood donation is a means.

I have no objection to cupping being marketed under the name of alternative medicine.

However, I am against cupping being marketed as "circumcision".

For me; Hz. If Muhammad (pbuh) had lived today, he would not have wasted blood by having cupping (those who have cupping cannot donate blood for 1 year) and would have made blood ties.

Every sane person should evaluate blood donation and cupping together, calculate the pros and cons carefully, compare them and decide accordingly.

Because the Prophet of Allah (s.a.w.), the possessor of wisdom, used to do so in every matter.


Yazarın Diğer Yazıları