Ötv indirimi gündemde

 

Son yılların artış rekoru kıran otomobil piyasası bugünlerde 2023 yılı Ocak ayının sonlarına doğru yine ötv indirimi ile gündemde

Elbette bir vatandaş olarak ve sektör temsilcisi olarak kulağımıza hoş geliyor.

Olması gereken bu diyoruz…!

Amma velakin unutmayalım ki ?

2022 yılı son çeyreğinde de aynı beklentiler oluştu.

12, Ayın ilk haftası ötv matrah düzenlemesi yapıldı. 600 bin ye kadar olan araçlarda 80 bin ye varan düzenleme ile birlikte bir indirim oluştu. Ama bu indirimde faydalanan kaç tane vatandaşımız var bunu araştırmak ve sorgulamak gerekiyor.

Pandemi süresince fabrikaların kısıtlı çalışması akabinde çip krizi ham madde yedek parça sıkıntısı lojistik sıkıntısı ile dünya da ciddi anlamda üretim düştü.

Ülkemize gelen araç pandemi öncesine göre üçte ikisi azaldı.

İç piyasa da arz talep dengesizliği ile fiyatlar 3 yıllık süreçte sıfır km araçlarda yüzde yedi yüzlere varan artışlar oldu.

2022 yılının son ayında yapılan ötv matrah

Düzenlemesi sıfır yeni araçların distribütörlerine ve bayilerine yaradı.

Devletin kasasına ötv olarak giden o dediğimiz indirim maalesef bayilerin ve distribütörlerin kasasına vergisiz bir şekilde girdi.

0 km araçları karaborsa satıyorlar.

Bayiye gittiğinizde hali hazırda araç zaten hiç bir şekilde yok 3-4 ay sıra en az söylüyorlar ve araç fiyatının ne olacağı noktasında rakam bile konuşmuyorlar.

Ama örneğin;

600 bin olarak internet wep sitesinde yayınlanan bir araç 600 bin olarak fatura edilip 100 binlere yakın elden alınan bir tutarla araç alabilirsiniz.

Biz sektör temsilcileri olarak bununla alakalı ticaret il müdürlüğümüz ile görüşmeler sağladık

Yetkililerden talebimiz

İnternet ortamında 2022 model ve 10 bin km ye kadar yazılan yayınlanan ilanların araçların km lerin incelenmesini talep ediyoruz.

Bayilerde son yıllarda araçların kimlere fatura edilip kaç el değiştirildiğinin incelenmesini talep ediyoruz.

Bugün gündemde olan her yıl yüzde 10 luk indirimle 5 yıl süre kapsamında yüzde 50 gibi bir indirimin oluşmasının çok güzel lakin matrah düzenlemesi akabinde 11. Ayda ki Satış fiyatının çok daha üstüne satılan fiyatlar a dönüşmesini istemiyoruz.

Bugünün sıkıntısı fiyatların yukarı doğru ilerlemesinin en büyük nedeni

Ülkemize gelen çok kısıtlı araç sayısı

Ve o gelen araçların kimlere satıldığının takibi bu yapılmadığı sürece devletimizin yaptığı indirim yine bayilerin ve Distbüröterlerin kasasına girmeye devam edecek.

Şahısların aldığı araçlara 6 ay ve 6 bin km değil 12 ay 10 bin km sınırlama getirilmesi emin olun en büyük çözümlerden birisi olacak

Bazı kişiler bayilerden 0 km olarak aldıkları araçları gelip galerilere çok yüksek kar ile satıyorlar

Şahıslar üzerinden piyasaya sürülen bayii stoklarında gözükmeyen ama malum internet sitelerinde 0 km araçların adeta podyuma çıkarcasına sergilenmesi

Denetim yaptırım ceza olmadığı sürece bu fiyatlar düşmez.

Vatandaşımız otomobili yatırım aracı olarak gördüğü sürece ve aldıkları araçları site otoparklarda beklettileri sürece bu fiyatlar düşmez.

Kenarda bekleyen 10 binlerce araç var.

Bu araçların ihtiyaç sahiplerine ulaşması gerekiyor arz talep dengesinin sağlanması gerekiyor ülkemizin bu kadar araca inanın ki ihtiyaçı yok ama sektör öyle oldu ki ülkemizde otomobil ticareti yapmayan nerdeyse kimse kalmadı memurundan tutun aklınıza kim gelirse herkes alım satım yapıyor ek iş 2. Meslek olarak merdiven altı Galericiler o kadar türedi ki

Olan Şuan esnafımıza oldu.

Sektörün bu kadar gündemde olması son bir yılda yüzde 300-400 lerin üstünde kira artışı yanında çalışan personel gideri vergisi vs ama diğer tarafta vergisiz el altından haksız rekabetle bu işi yapan kişiler

Büyük vebal aslında…

Bugüne baktığımızda birde

Gerçek araç ihtiyaç sahiplerine olan oldu.

Alım gücü düştü.

Bunun bedelini tüm Türkiye olarak ödemeye devam edeceğiz.

Abdullah Acıbadem

Konya Oto Galericiler Odası Başkanı


Yazarın Diğer Yazıları