E-gazete

ANASAYFA GÜNCEL KONYA EKONOMİ SPOR SİYASET EĞİTİM YAŞAM DÜNYA KÜLTÜR-SANAT SAĞLIK TEKNOLOJİ İLAN RESMİ İLANLAR YEMEK

Adanalı üreticiler isyanda: Tarlada kilosu 1 TL, markette 20 TL

15 Ocak 2024 Pazartesi 11:46
Adana’da hem üreticiye hem de tüketiciye gelir kapısı sunan o meyve fiyatıyla cep yakıyor. İşin iç yüzü ise duyanları da şaşırtıyor. Tarlada 1 TL olan o meyvenin markette 20 TL’ye satılması tepki topluyor…

Tarlada çalışan işçinin emeğinin hiçe sayıldığı bir dönemde sadece bir meyve üzerinden tüm gerçeklik gün yüzüne çıkarıldı. Kış aylarının vazgeçilmez antioksidan deposu limon düzenli kullanıldığında bağışıklık sistemini kuvvetlendirerek, vücudu hastalıklara karşı korunaklı hale getiriyor.

Soğuk algınlığı ve grip döneminde en çok tüketilen limon markette kilosu 20 TL'den satılırken bahçede bu oran 1 TL'ye kadar düşüyor. Aradaki bu uçurum üreticinin canını sıkarken marketlerde kendince haklı sebeplerini ortaya sunuyor. Taşımacılık maliyetlerinin artması nedeni ile tarlada 1 TL olan limonun markete ulaştığında 20 TL'ye çıkması tüketicinin de cebine zarar veriyor.

Narenciye Cennetinde Haksız Rekabet!

Narenciye ihtiyacının neredeyse üçte birinin karşılandığı Adana'da ortaya çıkan bu tablo üreticinin canını sıkmaya yetiyor. Adana Tarım Platformu Başkanı Cahit İncefikir konuyla ilgili rekolte deki artıştan kaynaklı olarak bu yıl limonun dalında kaldığını belirtiyor. "Geçtiğimiz yıl yaklaşık 5,6 milyon ton civarında elde edilen rekolte bu yıl 8 milyon tona kadar ulaştı.Bu konuda ihracat sürecinin iyi şekilde planlanması gerektiğine” dikkat çeken Başkan İncefikir işin tüketici boyutuna da değindi…

"Limon Raf Ömrünü Yitirdi!”

Cahit İncefikir: "Bu fiyat farkları tüketicinin alımını zorlaştırıyor. Dönem dönem uygulanan ihracat yasakları ile Kasım ayına kadar hasat edilmesi gereken limon dalında kalıyor ve raf ömrünü yitiriyor. Bu durum limonun kalitesini düşürürken ihracatın talep edilen boyutunu da azaltıyor.”

Bahçede Neredeyse Bedava!

Devlet, belirli dönemlerde tarım alanlarının gelişmesi adına farklı önlemler alsa da yapılan hiçbir yatırım üreticiden tüketiciye giden aşamada oluşan haksızlığı önleyemiyor. Çiftçiden neredeyse bedavaya satın alınan limon 81 ilde zincir marketlere ulaştığında fahiş rakamlara ulaşıyor. Peki burada üreticinin yaşadığı sıkıntının sebebi neydi?

Üretici Ne Yapmalı?

Konu ile ilgili Adana Tarım Platformu Başkanı Cahit İncefikir sebebi şuna bağlıyor: "Üreticinin yaşadığı sıkıntı ürünü pazara sokamamaktan kaynaklanıyor. Artık ağaçlar budamaya girmek zorunda kalıyor ve ürünler kaldırılıyor. Limonun sanayiye sokulup meyve suyu ya da konsantre alanında kullanılması genişletilmelidir. Bununla beraber iyi bir depolama da ihracat dönemine kadar muhafaza edebilmeyi sağlayacaktır.”

DİĞER HABERLER